Het rund als verbindend thema.

Runderland biedt mogelijkheden voor bedrijven en bewoners in het Westerkwartier als het gaat om samenwerken in het gebied. 
Alle betrokken partijen zijn gebaat bij een gezond ‘groen’ Westerkwartier. Dat is voorwaarde. Veel instanties werken daar het meest letterlijk aan door o.a. instandhouding c.q. verbetering van het karakteristieke landschap. Anderen hebben weer baat bij het resultaat: als het Westerkwartier landschappelijk prima of zelfs uniek is heeft dat een positief effect op recreatie en toerisme. En dat heeft invloed op bredere economische ontwikkeling en mogelijk werkgelegenheid.

Samenwerking tussen natuurverenigingen en Runderland kan relevant zijn aangezien de aangesloten leden voor het grootste deel melkveehouders en bewoners zijn. Weidelandschap en runderen horen bij elkaar. Onderzoek heeft uitgewezen dat het rund past bij het Westerkwartier. een alle betrokkenen zijn gebaat bij een intersectorale aanpak en bij een goed gecoördineerde gebiedsmarketing.
De professionals achter Runderland hebben ervaring met marketing strategieën en een aanpak ontwikkelt om regiomarketing het Westerkwartier effectief te managen. Het regelmatig organiseren van aansprekende events hoort daar bij.

De basis van een effectief/succesvol event is een hecht verband tussen de driehoek propositie/formule, doelgroep en doelstelling. Dat betekent o.a. dat de propositie relevant moet zijn voor de doelgroep. De uitdaging is altijd om doelstellingen (en ambitie) op realistisch niveau te hebben en in verhouding met het beschikbare budget.